Google Analytics biedt je waardevolle informatie over je website en is dan ook eigenlijk onmisbaar voor ondernemers. Het gebruik van Analytics is gratis. Je wilt zien wat er op je website gebeurt, zodat je ook de verbeterpunten vast kunt stellen en kunt zorgen voor een steeds betere gebruikservaring voor online bezoekers. Alles wat je hoeft te doen is een tracking code van Google Analytics op je website te zetten en dat is het, nietwaar?
Helaas is het niet zo eenvoudig. Meet je wel de juiste gegevens en klopt alle info die je te zien krijgt wel? In de praktijk gaat het vaak verkeerd. Wij geven je inzicht in de 6 meest gemaakte fouten in Google Analytics. Voorkom ze bij het lanceren van je nieuwe website.
1. Het ontbreken van de juiste filters
Het is belangrijk om filters te gebruiken, zodat je alle ‘rommel’ achterwege kunt laten. Intern verkeer en spamverkeer komen zonder het gebruik van filters in je rapportages terecht en schetsen zo een heel verkeerd beeld. Dit kan ervoor zorgen dat je gaat handelen op basis van de verkeerde informatie, met alle gevolgen van dien. De ruwe dataweergave heeft geen filters nodig. Via het admin gedeelte kun je de juiste filters instellen.
2. De accountstructuur biedt geen duidelijkheid
Het is belangrijk dat je account van Google Analytics een heldere structuur biedt, die logisch is en ook makkelijk te interpreteren is. Gebruik een weergave zonder filters en creëer daarnaast ook een weergave met filters. Zo kun je foutjes altijd opsporen wanneer er iets niet in orde blijkt te zijn met één van de filters. Met een goede accountstructuur kun je alle data goed op orde houden en is het makkelijk te interpreteren.
3. Geen zoekopdrachten meten
Het is heel waardevol om te weten waar online bezoekers precies naar zoeken op jouw website. Hier kun je namelijk veel uit leren. Dan is het wel belangrijk om zoekopdrachten op je website daadwerkelijk te meten. Bij de view-instellingen in Google Analytics kun je ‘Site Search’ inschakelen om de zoekopdrachten wel goed te meten.
4. De tracking code op één pagina
Ook dit zien we heel vaak fout gaan als het om Google Analytics gaat: de tracking code staat op één pagina. Je kunt een totaal verkeerd beeld krijgen wanneer de code geïnstalleerd staat op een pagina waarop geen goede UA-code staat, bijvoorbeeld omdat je daar een ander template voor gebruikt. Zorgt ervoor dat alle relevante pagina’s van je website zijn voorzien van een Google Analytics tracking code.
5. Fouten in de basisinstellingen
De basisinstellingen zijn heel belangrijk, maar krijgen onvoldoende aandacht. Zo zien ondernemers bijvoorbeeld bedragen verschijnen in Amerikaanse dollars in plaats van in Euro’s. Of tijdzones die niet kloppen. De basisinstellingen zijn heel eenvoudig goed in te stellen, maar je moet het wel even doen. Zorg ervoor dat valuta, tijdzone en URL gewoon goed ingesteld zijn.
6. Het ontbreken van doelen
Je wilt iets bereiken met je website. Als webwinkel wil je meer verkopen. Dat ligt voor de hand. Websites willen meer ingevulde contactformulieren, meer pdf-downloads, meer informatie- of offerteaanvragen, meer inschrijvingen op de nieuwsbrief of bijvoorbeeld meer clicks op de contactpagina. Je weet pas of je doelen bereikt worden als je deze ook aangeeft in Google Analytics en dit wordt vaak niet gedaan. Stel je doelen in, zodat je van elk doel de conversieratio te zien krijgt in je rapportages.
Wij kunnen Google Analytics voor je koppelen
Laat jij een website of webwinkel bouwen door Misterdot? Dan kunnen wij natuurlijk direct een Google Analytics account voor je aanmaken en koppelen aan je website. Wij stellen alles voor je in, zodat je zeker weet dat alles echt in orde is. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op om jouw nieuwe website te bespreken.