Social media trends komen en gaan. We leven in een tijd waarin social media een steeds grotere rol gaan spelen, zeker voor bedrijven. Dit zorgt ervoor dat de trends elkaar snel opvolgen en als bedrijf moet je zo veel mogelijk bij blijven om de concurrent bij te kunnen houden. Veel bedrijven vinden het lastig om de social media trends op de voet te blijven volgen.
Belangrijke social media trends in 2020
Natuurlijk houden wij alle social media trends goed bij. We zien veel verschuivingen, maar we zien ook diverse zaken langere tijd hetzelfde blijven. Voor bedrijven is het heel belangrijk om te weten waar nu wel of niet op gefocust moet worden. Wij geven je daarom inzicht in de 5 belangrijkste social media trends voor dit jaar.
1. Personal branding wordt belangrijker
Personal branding voor business branding is al langere tijd een trend, maar is wel een trend die nog steeds belangrijker wordt. Het is dus zeker iets om je op te focussen als je dat nog niet doet. Wat betekent dit nu in de praktijk? Dit betekent vooral dat het voor merken heel belangrijk is om herkenbaarheid te realiseren door een menselijk element toe te voegen. Kortom, zorg ervoor dat je persoonlijkheid overbrengt en dat je bedrijf een ‘menselijk gezicht’ heeft.
2. Inhoud langer maken
De tijd waarin je goed weg kon komen met een blog van 300 woorden is nu echt voorbij. De social media trends laten zien dat lange inhoud nu echt wel heel belangrijk is. Een artikel of blog van 1.500 woorden, gevuld met waardevolle informatie, zal altijd een artikel van 500 woorden met waardevolle informatie overtreffen. Verleng content niet met ‘loze woorden’, want hier bereik je geen waarde mee. Ga wat dieper op onderwerpen in, doe wat meer research en biedt veel waarde in langere content om echt SEO-impact te hebben.
3. Steeds meer gepersonaliseerde marketing
Marketing heeft natuurlijk heel veel aandacht nodig van je bedrijf, maar het gaat er in deze tijd vooral ook om hoe je met marketing omgaat en op welke manier je het inzet. Marketing in gepersonaliseerde vorm wordt steeds belangrijker. Dit kan worden gekoppeld aan het bieden van een ‘menselijk gezicht’ aan je bedrijf. Het moet allemaal directer, persoonlijker en ‘sfeervoller’. Zorg dus voor de juiste tools om je optimaal te kunnen focussen op gepersonaliseerde marketing.
Denk daarbij aan de schrijfwijze op je website en het tonen van je medewerkers. Maar ook door het delen van kennis via video’s of op social media. Gebruik liever geen stockfoto’s, maar kies voor eigen foto’s.
4. Overschakelen op video
Jarenlang hebben bedrijven zich vooral moeten focussen op tekstuele inhoud. Blogs waren ‘booming’. Dat zijn blogs nog steeds, maar we zien wel een verschuiving. We zien namelijk dat video steeds meer wordt gezien als de meest gewenste vorm van inhoud. Tegen het einde van 2020 zal 82% van het internetverkeer video-inhoud zijn, volgens schattingen van kenners. Het is goed om daar nu al veel aandacht aan te besteden. Maak dus regelmatig video’s en deel deze op YouTube.
5. Meer investeringen
Een social media trend waar mogelijk niet iedereen blij mee is, is wel de trend van het omhoog gooien van de investeringen op social media. Als je nog een groot bereik wilt, dan moet je betalen. Denk bijvoorbeeld aan Facebook advertenties, waar steeds meer bedrijven op gaan focussen. Er wordt al gezegd dat je als bedrijf ‘moet betalen om te mogen spelen’ en daar gaat het inderdaad naartoe. Het wordt steeds moeilijker om social media succesvol te laten zijn voor je bedrijf zonder te investeren in advertenties.
Zorg dat je op de hoogte blijft
Als bedrijf kun je heel snel succesvol worden op social media, bijvoorbeeld door een trending video te publiceren, maar je kunt het succes ook snel weer verliezen als je niet helemaal bij kunt blijven in de wereld van social media.
Een goede website mag ook zeker niet ontbreken als je actief bent op social media. Ben je op zoek naar een betaalbare en goede website? Bekijk dan onze pakketten en neem direct contact met ons op! Wij gaan dan aan de slag voor jouw website!