E-mailmarketing en het maken van funnels blijft een belangrijke rol spelen voor ondernemers. Het is voor bedrijven altijd goed om hier aandacht aan te blijven besteden, naast de andere marketingactiviteiten. Toch ontvangen lang niet alle ondernemers en bedrijven evenveel succes door e-mailmarketing. Dit kan te maken hebben met de specifieke aandacht die eraan geschonken wordt. De manier waarop een bedrijf met e-mailmarketing omgaat is immers uniek voor de onderneming. Wij geven je een aantal tips!
Houd rekening met de volgende aandachtspunten
E-mailmarketing is op de eerste plaats uniek voor ieder bedrijf. Het is immers belangrijk om jouw doelgroep op jouw eigen manier aan te spreken, op een wijze die kenmerkend is voor jouw bedrijf. Kopieer dus niet zomaar de mailtjes van andere mensen. Toch zijn er wel een aantal aandachtspunten waar alle bedrijven mee aan de slag kunnen om meer succes te halen uit e-mailmarketing. Wij hebben 5 aandachtspunten voor je op een rijtje gezet.
1. E-mailmarketing en frequentie
Het is goed om je te focussen op e-mailmarketing, waarbij je zorgt voor structuur. Het is, net als met bijvoorbeeld zakelijke blogs, belangrijk om regelmatig iets van je te laten horen. Ontdek welk ‘ritme’ past bij jouw bedrijf en jouw doelgroep. Veel bedrijven maken de fout om te weinig mails te sturen of om heel onregelmatig mails te sturen, maar er zijn ook bedrijven die juist te veel mails versturen. In dit laatste geval verdwijnen je mails op den duur al automatisch in de spam map.
Zoek dus naar de juiste frequentie. Denk daarbij aan bijvoorbeeld:
- Iedere eerste maandag van de maand
- Iedere woensdagmiddag
- 1x per week
2. Vergeet de mobiele lezers niet
Steeds meer mensen doen de computer de deur uit en doen alles op internet via een tablet of een smartphone. Naar verwachting zal het aantal gebruikers van mobiel internet in 2025 wereldwijd de 5 miljard bereiken. Het is dus heel belangrijk om de mobiele gebruikers niet te vergeten, want steeds meer ontvangers van jouw mails zullen deze op een mobiel toestel openen en lezen. Zorg er dus voor dat je mails goed leesbaar zijn op mobiele apparaten.
3. Sterke onderwerpen en koppen
De onderwerpregel van jouw mail is belangrijker dan je je vaak realiseert. Het onderwerp vertelt de ontvanger eigenlijk of het de moeite waard is om de mail te openen. Is het onderwerp van jouw mail niet interessant? Dan wordt de mail ongeopend verplaatst naar de digitale prullenbak. Zonde van al je inzet!
Tip: Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief, maar geef het een pakkende naam.
Dit kun je effectief voorkomen door te zorgen voor slimme, opvallende en pakkende onderwerpen én koppen.
4. Controleer elke mail
E-mailmarketing kan heel effectief zijn, maar dan moeten de mails wel perfect in orde zijn. Verstuur jij een mail vol tikfouten, spelfouten en grammaticale missers? Dan kun je het succes wel vergeten. Heb je een mail geschreven voor je vaste groep ontvangers? Controleer de mail dan eerst voordat je deze verzendt. Je leest snel over je eigen foutjes heen, dus het kan verstandig zijn om het document door iemand anders te laten controleren. Probeer altijd te voorkomen dat je een mail verstuurt met foutjes erin.
5. Maak alles zo makkelijk mogelijk
Gemak dient de mens. De huidige consument heeft geen zin meer om een mail te lezen, de mail af te sluiten, de browser te openen en naar een bedrijfswebsite te gaan om meer informatie te lezen of om een product te bestellen. Je kunt in deze tijd niet meer in je mail zetten dat mensen maar eens verder moeten kijken op de website zonder dat je hier direct een link bij plaatst. Het is de bedoeling dat je alles zo makkelijk en snel mogelijk maakt. Wil je ergens naar verwijzen op je website? Zorg dan voor een werkende link in je mail, op de juiste plek, zodat de lezer moeiteloos met een enkele klik naar de juiste webpagina wordt genavigeerd.
Makkelijk nieuwsbrieven versturen?
Het is natuurlijk belangrijk dat je op een zo makkelijk mogelijke manier nieuwsbrieven kunt maken en versturen. Hierin kunnen wij je ook een tip geven. Kies voor de service en mogelijkheden van Laposta, de Nederlandse concurrent van Mailchimp. Je kunt kosteloos nieuwsbrieven maken en versturen naar maximaal 2.000 relaties.
Vanuit jouw nieuwe website kunnen wij heel eenvoudig formulieren koppelen aan deze e-mailmarketing tool. Ben je dus op zoek naar een nieuwe website? Neem dan contact met ons op!