De afkorting NAW staat voor Naam, Adres, Woonplaats. Het zijn gegevens die Google nodig heeft om te bepalen waar jouw website / bedrijf zich bevindt. Een goede NAW-consistentie is daarom belangrijk. Controleer regelmatig of de NAW-gegevens van je bedrijf op alle platformen nog kloppen.
Op de eerste plaats is het natuurlijk gewoon heel belangrijk dat iedereen de juiste gegevens van je bedrijf te zien krijgt, ongeacht waar er naar die gegevens wordt gezocht. Daarnaast is een optimale NAW-consistentie ook belangrijk voor je SEO. Een goede consistentie in de bedrijfsgegevens heeft een positief effect op je SEO-inspanningen en helpt je om je merkautoriteit te versterken. Zo zijn er nog tal van redenen om te zorgen voor een goede NAW-consistentie, maar hoe doe je dat?
Tips voor een optimale NAW-consistentie
Wanneer er verschillende bedrijfsgegevens van jouw bedrijf op internet te vinden zijn, dan kan dit heel verwarrend zijn voor potentiële klanten. Zij weten immers niet welke gegevens juist zijn en dit kan ervoor zorgen dat je het contact misloopt. Google gebruikt bedrijfsvermeldings informatie van meerdere bronnen en gegevens aggregators.
Als jouw informatie onbetrouwbaar is bij lokale zoekopdrachten en zoekopdrachten, dan kan dit een negatieve invloed hebben op je zoekpositie. Onderstaande tips helpen je om te zorgen voor een optimale consistentie van je bedrijfsgegevens.
1. Controleer al je nieuwe vermeldingen
Er komen steeds meer websites voor bedrijfsvermeldingen bij. Het spreekt voor zich dat jij ook op deze websites te vinden wilt zijn en daarom zal het best voorkomen dat jij zelf je bedrijfsgegevens aan deze websites doorgeeft. Controleer in dit geval altijd je inzending op eventuele fouten. Een tikfoutje is zo gemaakt en zorgt al snel voor inconsistentie in je gegevens.
2. Werk je NAW-gegevens bij
Verandert er iets aan je NAW-gegevens? Zorg er dan voor dat je dit zo snel mogelijk verandert op alle plekken waar je dit zelf kunt veranderen. Zijn er websites waarop je de vermelding niet zelf kunt aanpassen? Dien dan direct een verzoek tot aanpassing in en controleer binnen 7 dagen of de wijzigingen daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met de betreffende website.
3. Publiceer je NAW-gegevens op je website
Als je NAW-gegevens ergens duidelijk moeten zijn, dan is het wel op je eigen website. Het is aan te raden om je actuele NAW-gegevens te vermelden in zowel de koptekst als de voettekst van je website. Dit maakt het makkelijker om de gegevens te vinden voor online bezoekers én zoekmachines.
4. Controleer social media profielen
Lang niet alle bedrijven zijn dagelijks of wekelijks actief op hun sociale kanalen. Veel bedrijven hebben zelfs ‘dode profielen’, wat natuurlijk nooit goed is. Drukke ondernemers vergeten vaak om bedrijfsinformatie bij te werken op de social media profielen. Juist hier wordt vaak gezocht naar bedrijfsgegevens, dus zorg ervoor dat je je social media profielen regelmatig checkt en bijwerkt wanneer nodig.
5. Update je Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is heel belangrijk. Het is daarom een must dat hier je actuele bedrijfsgegevens staan vermeld en wel op precies dezelfde wijze als op je website. Verandert er iets in je gegevens? Voer dit dan zo snel mogelijk door op je Google Mijn Bedrijf profiel.
Meer naamsbekendheid genereren?
Wil je meer naamsbekendheid gaan genereren, bijvoorbeeld door je website beter in te gaan zetten? Wij van Misterdot helpen je graag met het opzetten van een nieuwe website die optimaal is voor Google! Bekijk onze pakketten en neem contact met ons op!