Nadat wij je website hebben gebouwd en online staat is het tijd voor de volgende stap: bezoekers op je website. De beste manier hiervoor is hoog scoren met je website in de zoekresultaten van Google. Een hoge notatie in de zoekresultaten bij Google brengt niet alleen veel gratis bezoekers naar je website maar je weet ook nog eens zeker dat deze bezoekers op zoek zijn naar wat jij aanbiedt, dat werkt veel beter dan bijvoorbeeld een vorm van traditionele reclame. In dit artikel leggen wij je uitgebreid uit hoe je start met SEO voor je website en hoe ook jij met je nieuwe website een hoge notering bij Google kunt halen.
De inhoudsopgave:
SEO termen
Wanneer je met SEO aan de slag gaat kom je een hoop verschillende termen tegen. De belangrijkste zijn:
SEO: dit staat voor “Search Engine Optimization“, in het nederlands vertaald als: “zoekmachine optimalisatie”. Hoewel we het over zoekmachines in het algemeen hebben bedoelen wij wanneer wij het over SEO hebben doorgaans optimalisatie voor de zoekmachine van Google, zij hebben in Nederland namelijk een marktaandeel van meer dan 95%.
SEA: dit staat voor “Search Engine Advertising” en wordt vaak verward met SEO, maar met SEA betaal je aan Google om via advertenties hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Waar SEO een langetermijnplanning betreft kun je met SEA snel resultaat behalen en is dit voor veel bedrijven dan ook een vast onderdeel van hun online strategie.
Keywords: een belangrijk onderdeel in je seo strategie, de keywords zijn namelijk de woorden waarop je bij Google gevonden wilt worden, in het nederlands ook wel gewoon “zoekwoorden” genoemd.
Long tail keyword: dit zijn zoekopdrachten bestaande uit 4 of meer woorden. Inmiddels bestaat meer dan 70% van alle zoekopdrachten bij Google uit deze Long tail keyworden. Inzetten op long tail keywords biedt veel mogelijkheden omdat het eenvoudiger is om een hoge positie te behalen in de zoekresultaten en je meer gerichte bezoekers krijgt. Ben je loodgieter en zet je in op “loodgieter” dan zal een hoge notering moeilijk te behalen zijn omdat er veel concurrentie is op die term. Ben je specialist in badkamers en zet je in op “lekkage in de badkamer” dan zul je makkelijker een hoge positie in Google halen en kriig je zeer gerichte bezoekers.
Crawler: de bot van Google die jouw website bezoekt om deze te indexeren. De crawler wordt ook wel “robot” of “spider” genoemd.
Sitemap: Een sitemap is een document die de crawler van Google gebruikt om de pagina’s van jouw website te vinden. Je zou dit kunnen zien als een inhoudsopgave van een boek. De sitemap genereren wij automatisch voor jouw website, daar hoef je dus niets voor te doen.
Duplicate content: dit doet zich voor wanneer je op 2 of meerdere pagina’s (bijna) dezelfde content hebt. Dit maakt het voor Google moeilijk om de juiste pagina te indexeren. Dit levert je niet zoals vaak wordt gedacht wordt direct een penalty van Google op maar kan wel voor lagere notering in de zoekmachine van Google zorgen.
Backlinks: links naar jouw website worden backlinks genoemd. Wanneer je meer backlinks naar je website of naar een bepaalde pagina hebt zal Google de betreffende pagina als belangrijker aanmerken. Backlinks hebben vooral effect wanneer deze van websites afkomen die zelf ook al een goede reputatie bij Google hebben en in hetzelfde vakgebied actief zijn.
Wat je vooral niet moet doen: Black hat SEO
We horen het nog geregeld van onze klanten:
“Het neefje van mijn buurman heeft zijn website binnen 1 dag bovenaan in Google gekregen door wat geheime truukjes, hij zei dat hij dat als hij het niet zo druk zou hebben met [willekeurige bezigheid] hij dat ook wel even voor mij zou doen”
Met deze truukjes die black hat SEO worden genoemd wordt geprobeerd de zoekmachine te manipuleren om zo hoger in Google te komen, dit lijkt misschien tot snel resultaat te leiden maar wanneer Google ziet dat jij je met deze technieken bezighoudt kan dat leiden tot een penalty of zelfs een ban waardoor je niet meer in de zoekresultaten wordt opgenomen. In het artikel “richtlijnen voor webmasters” vertelt Google wat je wel en niet mag doen op je website, de meest gebruikte black hat seo tactieken zijn de volgende:
- Linkuitwisselingsprogramma’s: er zijn bedrijven die je vele backlinks naar je website beloven waarmee je de positie van je website in de zoekresultaten positief zou beïnvloeden. Google beschrijft dit als volgt:
“Alle links die zijn bedoeld om de PageRank of de positie van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, kunnen worden beschouwd als onderdeel van een linkuitwisselingsprogramma en een schending van de richtlijnen voor webmasters van Google. Dit geldt ook voor gedrag waarbij links naar je site of links van je site worden gemanipuleerd.” (bron).
- Verborgen tekst: witte tekst op een witte achtergrond zal voor de bezoeker niet zichtbaar zijn maar voor de crawler van de zoekmachine wel. Vaak wordt deze techniek gebruikt om extra keywords op de pagina te zetten. Ook wordt er wel tekst buiten beeld geplaatst met dezelfde intentie.
- Keyword stuffing: wanneer je teksten voor je website schrijft wordt aangeraden om het keyword waarop je gevonden wilt worden tussen de 2 en 4 procent van de tekst terug te laten komen. Ga je hierover heen dan voelt de tekst onnatuurlijk aan en zal dit ook niet helpen voor je positie in de zoekmachines. Een voorbeeld van zo’n tekst is bijvoorbeeld:
“Bij ons koop je de beste sportieve damesschoenen want sportieve damesschoenen zijn onze specialiteit. De sportieve damesschoenen uit soms assortiment zijn sportief en modern. Bekijk nu ons assortiment van sportieve damesschoenen”.
- Cloaking: wanneer je niet dezelfde pagina aan crawlers en aan bezoekers toont is er sprake van cloaking. Aan de bezoeker van je pagina laat je de normale pagina zien maar aan crawler van de zoekmachine toon je een pagina vol met keywords en links.
Voor al deze tactieken geldt: niet doen! Het is niet de vraag óf Google hierachter komt maar wanneer. Wanneer je bezighoudt met white had SEO dan investeer je in succesvolle toekomst op SEO.
Wat wij voor je doen op SEO gebied
Wanneer je met SEO voor je website aan de slag gaat, dan richt je je natuurlijk op de content: je schrijft teksten die goed gaan scoren in Google. Je SEO strategie omvat ook een technisch gedeelte wat wij helemaal voor je uit handen nemen. Wij doen het volgende voor je:
- Wij melden je website aan de Google search console. Via deze gratis dienst krijg je inzicht in belangrijke informatie m.b.t. de indexering van je website door Google. Je krijgt bijvoorbeeld een melding wanneer er problemen zijn met de indexering, je kunt zien welke websites er naar jouw website linken en je ziet bij welke zoekopdrachten jouw website in Google wordt getoond.
- Wij maken een sitemap voor je aan. Dit is een soort van inhoudsopgave van jouw website die Google gebruikt om alle pagina’s van je website op te zoeken.
- Via een SSL certificaat beveiligen wij je website. Je herkent dit aan het slotje in de adresbalk van de je browser. Behalve dat je een veilige verbinding aanbiedt aan de bezoeker van jouw website zorgt dit ook voor een betere ranking bij Google.
- Al onze websites zijn responsive wat betekent dat deze ook goed op mobiele apparaten worden weergegeven. Met de mobile-first indexering van Google zijn mobiele websites zelf belangrijker geworden dan de desktop versie.
- Een snelle website is ook van invloed op je positie bij Google. Wij zorgen dat je website snel laadt en dat ook alle onderdelen zoals afbeeldingen geoptimaliseerd zijn en snel geladen kunnen worden.
- Voor een goede SEO moet je website altijd goed werken, wij monitoren je website dan ook voortdurend om er zeker van te zijn dat die goed en snel werkt.
Nu dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over de technische kant van de SEO heb je zelf alle tijd om je op de content van je website te richten.
Keyword onderzoek
Je kunt nu aan het praktijkwerk gaan beginnen: een SEO strategie opzetten en de zoekwoorden bepalen waarop jij gevonden wilt worden. Omdat dit een uitgebreid thema is bespreken we dit in een aparte blogpost: keyword onderzoek voor je SEO.
Toekomst van SEO
De wereld van SEO verandert snel. Google weet steeds beter in kaart te brengen wat internetgebruikers willen en hoe zij het internet gebruiken. Hierdoor is je SEO een dynamisch project dat altijd onderhoud nodig heeft. Ga je aan de slag met je SEO, vergeet dan zeker de drie onderstaande punten niet.
De nummer 1 positie nog belangrijker
Het is niet altijd meer nodig om vanuit de zoekresultaten van Google door te klikken naar een website om de gewenste informatie te vinden. Via featured snippets toont Google de informatie waar jij naar zocht al direct in de zoekresultaten. Kijk bijvoorbeeld maar is naar het onderstaande voorbeeld van een recpt voor appeltaart. Het hele recept verschijnt direct in de zeoekresultaten. Kijk jij dan nog verder naar de andere resultaten? De nummer 1 positie wordt belangrijker dan ooit!
Voice search
Er komt steeds meer software en hardware waarmee je mondeling je zoekopdracht kunt ingeven, de bekendste voorbeelden hiervan zijn Alexa (van Amazon), Bixby (van Samsung), Siri (van Apple), Google Assistant (van Google) en Cortana (van Microsoft). Met een voice search als “loodgieter in Utrecht” toont of vertelt je digital assistant direct de resultaten, ook hierbij geldt dat de nummer 1 positie belangrijk wordt dan ooit.
Content is koning
Het is een veelgehoorde uitspraak bij SEO: content is koning. Dit betekent dat de content op je website het belangrijkste is voor SEO ook de komende Jaren zal dit niet veranderen. Blijf dus inzetten op waardevolle content, dit zal leiden tot meer bezoekers en natuurlijk het uiteindelijke doel: meer klanten.
Social media en SEO
Er heerst nogal wat onduidelijkheid over of je social media kanalen nu wel of geen invloed hebben op je SEO. Een eenduidig ja/nee antwoord is er niet maar je social media kanalen zouden ook een vast onderdeel van je SEO strategie moeten zijn.
Links die bijvoorbeeld vanaf social media naar naar jouw website verwijzen tellen mee als backlinks maar zijn niet zo waardevol als normale backlinks vanaf andere websites. Elke dag je blogartikel delen op Twitter en Facebook zonder interactie zal dan ook weinig verschil maken.
Wanneer je inzet op interactie met je volgers en reacties, likes, shares of retweets krijgt dan zal dit ook niet onopgemerkt voorbij gaan aan Google. Zo indexeert Google bijvoorbeeld ook Tweets van Twitter met als resultaat dat je door het delen van je content op Twitter vaker voorkomt in Google en je content ook nog sneller wordt geïndexeerd.
Actief aanwezig zijn op social media heeft ook een indirect effect op je SEO, er zullen meer mensen naar je website komen, je zult door je zichtbaarheid meer backlinks van andere websites ontvangen wat weer een positieve invloed op je positie in Google heeft.